Cari Berita Menarik Di sini!

Monday, May 25, 2009

Ke Penjara kerana memukul anak sendiri

masih ingat lagi tak pasal peribahasa Melayu,
" Melentur buluh, biarlah dari rebungnya"
kalau tak ingat...gi belajar balik sekolah rendah ye....

Hari ni, dalam Buletin Utama, ada berita seorang ayah dihukum penjara kerana memukul anaknya di sekolah sehingga berdarah.

Dulu-dulu, masa saya kecik kecik, zaman nakal....disekolah, cikgu pukul sebab nakal..terjun bangunan dari tingkat 1, tak takut patah kaki langsung....balik rumah..kalau cerita ngn mak n ayah, sah kena pukulan tambahan. psssttt..saya pernah kena penangan tali pinggang asykar kat muka...sebabnya..saya nakal n ayah hilang sabar.

Dengan pukulan n sakit tu la sedikit sebanyak mengajar saya utk jadi baik & insya Allah, cuba menjadi manusia berguna kepada masyarakat. Kalau dulu dulu, mereka tak pukul saya masa saya buat salah..mungkin saya tak berada dimana saya berada sekarang...Pelik kan, zaman skarang....kita sibuk nak membenteras bohsia bohjan, mat rempit, perompak etc...tapi bila mak dan ayah cuba mendidik anak...ke lokap pulak perginya.

Pukullah untuk mengajar, bukan utk mendera. Saya sokong cikgu cikgu yg memukul murid utk mengajar anak murid yg nakal nakal sangat ni. Sebenarnya, anak anak murid yg nakal nakal ni...ada kelebihan dia. kita perlu pupuk diorang ni dengan sedikit 'kekerasan'...baru menjadi. Beri mereka cabaran...contohnya, bagi diorang masuk team bola sekolah...secara tak langsung, team bola sekolah tu akan power. Cikgu cikgu tak percaya?...cuba tengok...budak budak nakal ni stamina diorang mengalahkan sekawan gajah..... jadikanlah budak budak nakal ni insan berguna..bukan lagi dimaki hamun begitu saje....ada banyak lagi kaedah nak mengajar budak budak nakal tak makan saman ni...kan mereka masih diperingkat rebung...belum jadi buluh (18thn ke atas)

Insya Allah, mesti buleh punyer.....tak percaya..cubalah
-nukilan dari bekas budak nakal sekolah yg skarang dah jadi underwater engineer. hehe

Anak saya bila ke sekolah nanti, saya akan bekalkan cikgu tu rotan..utk merotan anak saya kalau nakal...rotan utk mengajar, bukan utk mendera....ada beza rotan mengajar dan rotan mendera tu...(tapi dulu saya kena rotan ngn pembaris panjang kuning kat sekolah sampai patah pembaris tu...tak bagitau mak ayah gak..takut kena tambahan hehehe)

No comments:

Post a Comment