Cari Berita Menarik Di sini!

Thursday, December 30, 2010

Malaysia Juara Suzuki Cup 2010.

2009 - Pingat Emas Sukan Sea Laos
2010 - Piala Suzuki AFF 2010 (Juara)

Sekalung Tahniah utk skuad bolasepak negara Malaysia.
Bak kata bidalan ciptaan aku......'klimaks tahap maksimum lepas lama tak dapat'.... hehe.

2 Penyerang Malaysia tahap super ultra dalam pertandingan ni Safee Sali & Norshahrul Idlan Talaha.... memang macam duri dalam daging utk team team lain.... good job bro.... keep it up. Boleh masuk buku lagenda bolasepak Malaysia.... Lepas Subadron Aziz, Lim Tiong Kim...hanpa plak la yg paling layak.

Tahniah jugak utk penyokong penyokong setia team bola Malaysia yg sama sama dari dulu lagi, walaupun ketika kita berada di zaman gelap / down....dan ketika kita di kemuncak sekarang.....

Shahrul.... Selamat pengantin baru.
Hari tu...lu 'tak sempat' kan... lepas sanding terus main utk Malaysia
haaa......la ni hang 'buleh main lain' la plak....
hari tu belasah Garuda....hari ni 'belaSAH' bini la pulak. Tok Kadi kata Sah dah.
awww lucasss.... hehe


p/s - contoh pakaian pengantin perempuan adalah salah disisi syarak....jangan tiru. Buat Malu aje. Ape barang kemban kemban duduk atas pelamin. Malu dowhhhhh....cukup malu.
sumber gambar: Utusan online

Tuesday, December 28, 2010

Arsenal & Malaysia Team

Tak Mau cakap banyak....
26hb - Malaysia 3-0 Indon
28hb - Arsenal 3-1 Chelsea.

Giler ah....bersorak sorai rumah aku 2 hari tu....ngan anak anak aku, aiman & maisarah pun loncat loncat suka..... (err...mula mula diorang pelik gak aku memekik GOLLLLLLL)....

Style main - dua dua team macam sama je stylo dia....tu yg aku makin suka tu....
cayalah GopalWenger.....

Masa game Malaysia-Indon tu....keeper Indon si Markus botak sibuk sangat komplen pasal laser... Macam lah dia tak biasa...Di Indon tu pun banyak dan selalu fan diorang buat... apa ada hal?? Ni hah dia orang yg pancar laser ijau tu..... :P



Sunday, December 26, 2010

Kisah Saman Sime Darby ke atas eksekutifnya

Kisah Saman Sime Darby ke atas CEO dan eksekutif2nya....

apa yg korang nampak?
aku....
1. aku tergelak guling guling bila membaca berita ni di akhbar. Memang lawak upin dan ipin paling klakar tahap tak hengat punye.....

2. Saman eksekutif2x dia sampai ratus juta.... ko ingat diorang ada duit ke nak bayar tu? memang buang masa je saman saman. Diorang dah alih harta diorang atas nama bini n anak anak dah....kalau paling abis pun...isytihar bankrupt saja.....

3. Ni semua nak kata...."pasal eksekutif eksekutif ni la SD rugi besar". Woi mangkok.....ko kena buang semua semua yg terlibat dalam projek tu...baru betul. Mana boleh eksekutif n CEO ko tu buat keputusan tanpa justifkasi dari marhaen yg dibawah tu.....

4. Lembaga Pengarah tak buat apa apa ke masa projek nak 'go ahead' duulu dulu? lu orang tido makan gaji buta ye? Tak monitor progress projek ye? bagi aku...lembaga pengarah dia pun sama 2 x 5...... patut humban sekali......

Ni la antara berita lawak yg aku baca di surat kabo meloya dan berita hairan minggu ini.... memang lawak paling bodo yg disajikan kepada rakyat Malaysia.... nak menunjukkan yg diorang buat kerja post mortem....caittttttttttt

Ni aku nak bagitau....kalau SD ni dia memang la expert dalam perladangan...tapi kalau nak masuk dunia marin ni....kena la wat JV dulu.....jangan la main taram je.... amik projek EPCIC - engineering, procurement, construction, installation, commissioning... kat Installation tu ada ka patut korang nak buat installation barge sndiri.... tak payah buat macam tu.... ko upah aje orang yg dah biasa buat installation tu.....dia siap ada barge sendiri lagi. Kepala korang pun tak sakit.

Lain kali....kalau nak buat sesuatu tu..... ko tanya la orang dulu. Guna ayat mudah paham. Tak yah bangga bangga ngan ayat mat saleh yg bombastik semua orang rasa janggal. Ishhhh..... geram aku.

Sime Darby sues Zubir and two others over Bakun Dam project
By NURBAITI HAMDAN
nurbaiti@thestar.com.my


KUALA LUMPUR: Sime Darby Bhd and its three subsidiaries have filed another civil suit against its former group chief executive Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid and two others for restitution of RM90.5mil relating to the Bakun Dam project.

The other two defendants are former head of the group’s energy and utilities (E&U) division, Datuk Mohamad Shukri Baharom, and former E&U division chief financial officer Abdul Rahim Ismail.

This is the second suit brought against the three men after an RM338mil suit was filed against them and two other defendants on Thursday by the group, which has diverse business interests including in the plantation, property and energy sectors.

Sime Engineering Sdn Bhd, Sime Darby Holdings Bhd and Sime Darby Energy Sdn Bhd are the subsidiaries named as plaintiffs in the suit.

The suit was filed through the firm Messrs Zaid Ibrahim & Co at the new commercial court registry here yesterday.

The suit claimed that in September last year, the board of directors realised there were cost overruns in four projects executed by the E&U division including the Bakun Dam project.

The Bakun Dam is the largest hydro-power project in the country that can generate 2,400MW of electricity.

In the statement of claim, Sime Darby is seeking for, among others:

> Orders for the three defendants to make restitution in the sum of RM74mil and RM16.5mil that were wrongly paid out in the dam project.

> An order that the damages be assessed and be paid by the three defendants for wrongly giving away plants to Sinohydro.

> Aggravated and exemplary damages to be paid by each of the defendants.

> Alternatively, an order that damages be assessed on the basis that each of the defendants acted in breach of trust and fiduciary duty and an order that such payment be made.

> An order that Mohamad Shukri and Ahmad Zubir each make restitution in the sum of RM851,313.49.

On Thursday, Ahmad Zubir, Mohamad Shukri and Abdul Rahim together with former oil and gas head of E&U division Abdul Kadir Alias and former Sime Darby Engineering senior general manager Mohd Zaki Othman were sued for restitution in the sum of at least RM338mil plus general and aggravated damages and other relief.

In a statement to Bursa Malaysia, the group said the suit against the five men was in connection with its loss-making Qatar Petroleum, Maersk Oil Qatar and marine projects
.

Saturday, December 25, 2010

Cerita Saham ( Saham Petronas)

emmm... camne nak mula....
ok... kalau korang nak beli saham..... aku cadangkan korang beli saham saham syarikat Petronas.
ada...

1. Petronas Gas (Petgas)
2. Petronas Dagangan (PetDag)
3. MMHE
4. MISC
5. PetChem.

Saham saham ni sangat bersangkut paut dengan oil & gas. Naik rega minyak, naik jugak la rega rega saham ni. Merudum rega minyak...merudum gak kot...
saham saham lain yg aku rasa stabil.....adalah saham saham berkaitan pelabuhan....

Bintulu Port, Johor Port......

Kalau korang tanya aku....apa medium investment yg aku gunakan? Nanti aku hurai lagi.... (yg pasti aku ada saham PetChem tu.....sbab dapat skim belian saham utk kakitangan - harga sama je macam pasaran takde beza pun)

Teguran Terbuka utk Makcik Rosmah




Assalamualaikum,
makcik Rosmah...
apa khabar.... sihat?

Makcik, kat ruangan blog saya ni, saya nak menegur makcik.
Harap makcik dapat berlapang dada dengan teguran saya ini.

Makcik orang Islam kan?
Tuhan kata, orang perempuan kena selalu tutup aurat bila keluar dari rumah kan?Kalau depan bukan mahram tu, kena tutup aurat kan?
Makcik tak tahu ke bahawa rambut tu jugak adalah aurat seorang perempuan?

Makcik jugak adalah isteri seorang pemimpin negara so called 'negara Islam' kan?
Makcik jangan lah buat malu kami....umat umat Islam ni....mengaji Quran pun tak tutup aurat. Nampak sangat jahilnya... Makcik, kalau kita tak tahu, bertanyalah dari yg tahu.... ramai ustaz ustaz di luar sana tu yg sudi mengajar. Boleh ajak Pak Najib mengaji ilmu agama sekali.....
memanjang asyik dengan hal ehwal negara.... dunia belaka tu.....
luangkan la masa sejenak utk mendalami ilmu agama.
Makcik....kalau boleh...cuba cuba la tengok penampilan Permaisuri Agong sekarang ni (yg dari Terengganu tu)

Makcik..... mintak tolong dengan makcik....utk tegur makcik Shahrizat tu sekali keh..... jambul tu kasi sorok.

Makcik....kami bukan buta makcik...tak perlulah makcik nak rawat rawat muka makcik tu... Tua tu pasti....kami ok je walau muka makcik kedut.... tapi kalau muka makcik tu tegang sampai nak tersenyum pun susah tu.... apa kes tu makcik????

Harap makcik berlapang dada menerima teguran ni dan berubah ke arah seorang muslimah sebenar, mengikut syariat yg ditetapkan......

Adios


Thursday, December 9, 2010

Surau Al-Falah Kg Kerinchi

hai gomen,
makin lemak pulak ko ye....
sampai surau/masjid ko nak robohkan atas nama 'development'.
Nama saja Negara Islam, tapi surau/masjid umat Islam sendiri ko robohkan.

nak dijual tanah tapak surau tu...bagitau saja berapa harganya...akan kami kumpul dana utk menebusnya.
Roboh surau itu....makin tambah kemarahan rakyat, makin cepat kerajaan kau rebah.
Makin cepat kami dapat kumpul bukti kepincangan kerajaan sekarang, mana korupnya dan sebagainya....
Siap siap la....
ayuh kawan kawan...kita pertahankan rumah Allah itu.
Sedangkan di Baitulmaqdis orang sanggup sabung nyawa pertahankan rumah Allah.
Jangan kita kalah dengan bangsat bangsat nak meruntuhkan rumah Allah yg dah tertegak lama ni.


Another surau crisis brewing in Kampung Kerinchi
By Asrul Hadi Abdullah Sani December 09, 2010
KUALA LUMPUR, Dec 9 — Days after a surau initiated legal action against the Federal Land Commissioner and Kuala Lumpur City Hall (DBKL), Surau al-Falah in Kampung Kerinchi here is fighting for its survival.

Last Wednesday, Taman Setiawangsa’s Surau An-Nur’s management committee filed an action against DBKL to prevent its officers from demolishing their place of worship.

They are not the only one. Hidden on the hill near Pantai Hillpark, those worshipping at the 12-year-old Surau al-Falah were shocked when they found a notice last month ordering them to vacate the premises to make way for a development project.

Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar (picture) visited the surau this morning and told reporters that surau members were still waiting for an explanation for the planned demolition.

“The excuse is development purposes and they have not been willing to disclose more information and I think that is why there are very upset considering this is one of the very active surau and of course a lot of PAS members frequent this place.

“Yes, it is in black and white from DBKL that they are going to demolish the surau. It is quite a surprise because DBKL’s director-general has always been supportive of the activities of the surau up to last month.

“So suddenly there was an order from higher up to demolish the surau and the Federal Territories Minister (Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin) is not responding to any queries,” she said.

She added that notice gave the residents 30 days to vacate and the deadline was today.

“An order was given by the federal territories minister for this building to be demolished. So I asked the surau committee to contact DBKL and the minister but none of their letters were replied. The exact date of the demolition is today but they (DBKL) have given verbal assurance to the surau chairman that that the building won’t be demolished today.

“Before this, DBKL themselves have given financial assistance to maintain the surau. This surau is very active and has been labelled a PAS surau so I think there are political elements in here,” she said.

While members of Surau al-Falah have decided to resolve the matter diplomatically, Nurul said she was willing to give legal assistance if needed.

“I will definitely do my best to provide them any with assistance including legal assistance that they may require; however, certainly it is up to them to pursue whatever actions necessary.

“Even though the land belongs to DBKL and the surau was built by DBKL, the committee members have the right to actually find out more about the development plans. Usually they don’t give shocking letter or notice and they have been supportive of the surau in the past,” she said.

Surau committee chairman Jasni Abdullah confirmed that it received verbal assurance two days ago that DBKL would not demolish the surau.

“They did not give any reasons why they want to abolish the surau but they have given verbal assurance that the surau will not be demolished today but we do not know about tomorrow or the day after.

“I was shocked when I saw the notice plastered on the wall because the surau was only repainted two months ago. We tried contacting the federal territories minister but did not get any response so we will send a memorandum soon,” he said
.

Wednesday, December 8, 2010


Subsidi: Langkah Putrajaya bakal keringkan saku rakyat, ramal The Economist
Oleh Boo Su-Lyn December 08, 2010


Penyokong protes kenaikan harga minyak mengambil bahagian dalam sebuah demonstrasi di Kuala Lumpur, 13 Jun 2008. — Foto Reuters
KUALA LUMPUR, 8 Dis — Harga barangan dan perkhidmatan dijangka mengalami kenaikan mulai 2011 hingga 2015 ekoran langkah pentadbiran Najib memutuskan untuk mengurangkan subsidi secara berperingkat dan merapatkan jurang defisit bajet, demikian menurut laporan The Economist di sebalik spekulasi pilihan raya umum akan berlangsung awal tahun depan.
The Economist sendiri menolak cakap-cakap bahawa pilihan raya umum awal meskipun ia meramalkan kerajaan Barisan Nasional (BN) kemungkinan akan kehilangan lebih banyak kerusi dalam pilihan raya umum ke-13 ekoran kemerosotan sokongan orang Melayu muda dan moderat.

Mandat semasa hanya akan berakhir Mac 2013.

“Usaha kerajaan untuk merasionalkan skim subsidi negara yang dikatakan terlalu besar akan menyebabkan pengaruh kenaikan dalam harga sepanjang tempoh ramalan (2011 hingga 2015),” kata laporan Intelligence Unit majalah itu mengenai Malaysia dalam edisi terbaru Disember.

Harga bahan api dan gula mengalami kenaikan mulai 4 Disember lalu — kali kedua selepas Julai lalu ekoran dasar pelarasan subsidi oleh pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak secara berperingkat-peringkat mesipun sebelum ini seorang menteri Kabinet mengatakan bahawa tidak akan ada kenaikan harga sehingga hujung tahun ini.

Minggu lalu, Putrajaya mengumumkan pengurangan subsidi sebanyak lima sen bagi setiap liter petrol RON 95 dan diesel, lima sen setiap kilogram (kg) bagi Gas Asli Cecair (LPG) dan 20 sen satu kg bagi gula.

Berikutan pengurangan subsidi itu, harga petrol RON95 ialah RM1.90 seliter, diesel RM1.80 seliter, LPG RM1.90 satu kg dan gula RM2.10 satu kg.

Langkah pertama program rasionalisasi subsidi dilaksanakan pada 16 Julai lalu apabila subsidi bagi petrol RON95 petrol dan diesel dikurangkan sebanyak lima sen seliter, 10 sen bagi satu kg untuk LPG dan 25 sen bagi satu kg gula.

Putrajaya berkata rasionalisasi subsidi perlu dilakukan kerana kerajaan mendapati ia perlu terus mengurus kedudukan fiskalnya dengan cara meningkatkan jumlah kutipan hasil dan, pada waktu yang sama, mengurangkan perbelanjaan.

Program Transformasi Ekonomi (PTE) bertujuan meningkatkan per kapita pendapatan kepada AS$15,000 (RM46,500) menjelang 2020, kata Putrajaya.

Semalam, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mendakwa kenaikan harga bahan asas ini pasti akan membawa padah terutama kepada kaum pekerja yang berpendapatan rendah. “Apabila harga barang keperluan asas ini naik, ia bermakna gaji kaum pekerja menurun.

“Kuasa beli yang dimiliki melalui upah gaji pada hakikatnya semakin merosot. Dua puluh sen harga gula naik ertinya dua puluh sen pula duit gaji kita semua turun,” katanya.

MTUC juga berkata, harus disedari bahawa walaupun yang dinaikkan hanya harga hanya gula dan bahan bakar petroleum tetapi yakinlah barangan lain juga akan turut sama naik.

Laporan itu juga menjangkakan bahawa kerajaan akan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dalam beberapa tahun lalu dan meramalkan inflasi tahunan sebanyak 3.4 peratus antara 2011 hingga 2015.

“Risiko inflasi juga akan diakibatkan oleh GST, di mana kerajaan akan berusaha untuk memperkenalkan di bahagian awal tempoh itu,” kata laporan tersebut.

“Tetapi pengaruh-pengaruh bukan inflasi juga akan kuat,” kata laporan itu dengan merujuk kepada pemansuhan halangan-halangan perdagangan dan integrasi ekonomi serantau yang lebih kukuh.

Malah laporan itu juga meramalkan pertumbuhan lima peratus bagi Malaysia dari 2011 hingga 2015, yang seiring dengan jangkaan Bank Pembangunan Asia sebanyak lima peratus bagi tahun depan.

Bagaimanapun matlamat Najib mahu menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 memerlukan pertumbuhan enam peratus.

Penganalisis-penganalisis mendakwa Model Baru Ekonomi, yang bahagian kedua diumumkan Jumaat lalu kurang memperlihatkan pendekatan-pendekatan khusus untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi.

Laporan itu juga menambah, suku ketiga tahun ini menyaksikan pertumbuhan perlahan, yang dijangka akan berterusan pada suku keempat.

Ekonomi Malaysia mengalami pertumbuhan 5.3 peratus pada suku ketiga tahun ini selepas suku kedua yang lebih kukuh ekoran permintaan luaran yang lembab dan pengurangan perbelanajaan kerajaan.

Ekonomi bertumbuh 10.1 peratus pada suku pertama dan 8.9 peratus pada suku kedua.

Laporan itu meramalkan pertumbuhan 6.8 peratus bagi Malaysia tahun ini iaitu kadar enam hingga tujuh peratus yang dianggarkan oleh kerajaan.

Ia juga menekankan pelaburan dan penggunaan swasta akan menjadi penggerak utama pertumbuhan dalam lima tahun akan datang.

Malah laporan itu juga meramalkan ringgit akan mengalami peningkatan nilai hampir 10 peratus pada kadar purata tahun 2010.

“Perbezaan kadar faedah positif dengan Amerika Syarikat akan wujud di peringkat awal tempoh kajian (2011-2015), yang mana secara berterusan akan menyediakan sokongan kepada ringgit.

“Oleh itu, kami menjangkakan kadar pertukaran akan kekal sama, mencecah purata tahunan RM2.95:AS$1 pada 2015,” kata laporan itu.

Di samping itu laporan tersebut juga menekankan bahawa Bank Negara Malaysia dijangka membenarkan ringgit didagangkan di luar pesisir pada tempoh terkemudian sepanjang 2011 dan 2015, ekoran perkembangan susulan ke arah integrasi ekonomi serantau.


ehem ehem
Pakcik Najib yg tak berapa saya nak kasihi,
Rakyat tak mahu dengar KDNK naik ke apa ke....
Rakyat tak mahu dengar pertumbuhan berkembang pesat ke apa ke...
Rakyat tak dapat rasa kesan pertumbuhan bla bla bla tu secara langsung
Yg rakyat rakyat negara dibawah pimpinan awak ni rasa sekarang ni....
Kuasa beli mereka semakin kecik....nak makan pun kena ikat perut.
Jangan sampai dek kerana gila duit, gadai negara, tak pedulikan rintihan rakyat.
Sabar Rakyat ada batas nya pak Najib.
Kami tidak dapat bersabar lagi sekarang....
Adakan saja pilihanraya.....akan kami sama sama tombangkan kerajaan Pak Najib,
Ayuh rakan rakan.....kita tolak kerajaan temberang rakyat ini....

Tuesday, December 7, 2010

Barang Naik Harga

"Sudah naik bang....feeewiiittt"....
haha..lu orang mesti pernah dengar lawak tak senonoh ni kan.
Tapi hari ni aku bukan nak bawak cerita lawak tak senonoh ni.
Aku nak cerita pasal lawak tak senonoh si BN (Barang naik ni)

Baru baru ni, dalam suratkhabar disurahkan, bahawa minyak Ron 95 takkan ikut Ron 97 naik harga. Tapi tak sampai sebulan....dah naik....Mana janji janji manismu Pak Menteri. Berani kalu, berdepan la dengan rakyat.....mau kena baling dengan telor busuk dan tomato hancur (rakyat sangat marah).

Dan hari ni....dikhabarkan begini pula.......(sila baca petikan akhbar seperti dibawah)....tunggu aje la...dah tak cukup duit dipoket utk korang beli makanan nanti...baru korang sedar kenapa la ngok sangat korang pangkah pemimpin yg tak pernah pikir pasal kesusahan rakyat ni.....
Mari kita pakat pakat pangkah mereka ini keluar. Kita mahukan perubahan. Kita mahu pemimpin yg lebih perihatin pasal tembolok rakyat...pasal kebajikan rakyat...

Rakyat tak mahu projek bilion bilion.....yg mengkayakan kroni anda. Rakyat mahukan projek untuk rakyat...yg menambahkan duit dalam poket rakyat...




Tiada Kenaikan Harga Gandum, Beras Dan Minyak Masak Sekarang
KUALA LUMPUR: Harga barang seperti gandum, beras dan minyak masak dijangka tidak akan dinaikkan buat masa ini, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail SabriYaakob.

Beliau berkata kerajaan juga masih mengekalkan subsidi ke atas barangan berkenaan memandangkan ia adalah barangan keperluan semua rakyat di negara ini.

"Setakat ini, tidak ada perbincangan untuk menaikkan harga gandum, beras dan minyak masak. Tapi kita tidak boleh kata, tidak akan ada kenaikan, bukan jaminan.

"Tapi perkara ini juga akan mengikut keadaan kerana setakat ini, kerajaan menanggung kos yang agak tinggi memandangkan gandum terpaksa diimport," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian anugerah kedai harga patut 2010 di sini, Isnin.

Mengenai penyelarasan harga gula, petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) baru-baru ini, Ismail Sabri berkata siri perbincangan akan dijalankan dengan beberapa pihak termasuk badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan persatuan-persatuan tertentu bagi memastikan tidak berlaku kenaikan harga yang tidak berpatutan.

"Kita akan terus berbincang dan akan dijalankan dengan secepat mungkin bagimenangani kenaikan harga barang yang melampau yang boleh membebankan pengguna,"katanya.

Terdahulu, pada majlis itu, sebanyak 441 premis daripada 20 kategori telah dipilih untuk diiktiraf sebagai Kedai Harga Patut merangkumi kategori antaranya barang kulit/kasut/beg, barangan elektrik dan elektronik, barang kraftangan dan antik, batik/songket, kamera dan jam tangan.

Restoran Ukhuwah Rakyat 1Malaysia dipilih sebagai penerima anugerah khas Kedai Harga Patut yang menyediakan hidangan makanan pada harga RM1.

Ismail Sabri berkata anugerah dan pengiktirafan yang diberi itu boleh ditarik balik sekiranya didapati premis-premis berkenaan gagal mengekalkan prestasi mereka sebagai Kedai Harga Patut.

"Kita akan sentiasa memantau dan sekiranya didapati kedai-kedai itu tidak lagi patuh kriteria yang ditetapkan, kementerian boleh tarik balik dan batalkan sijil itu bila-bila masa.

"Sebab itu, kita menggalakkan peniaga terus kekal dan patuhi kriteria yang dimenangi. Selagi ikut kriteria, plak dan sijil akan kekal di premis mereka," katanya. - BERNAMA

Sunday, December 5, 2010

Hentikan fesyen ini

ayuh saudara saudara Se agama dengan ku.....
Mari kita pakat ramai ramai,
Jaga ahli keluarga kita.
Bimbing mereka, Tegur mereka dan beri pengajaran kepada mereka jika perlu.
Keluarga kita, tanggungjawab kita.
Ayuh!

Monday, November 29, 2010

Artis Berkemban - Apa yg mereka nak tonjolkan?



Dah macam jadi kebiasaan mereka pulak,
hairan aku...
Dulu dulu, zaman tok nenek kita,
zaman nak berjalan dari Ipoh ke Seremban boleh makan berpurnama lamanya...
orang berkemban - tu pun kat rumah saja, tak diperhatikan orang orang luar.
Zaman tu, orang belum bijak bijak lagi. Kain pun kurang masa zaman tu.

Zaman la ni...
orang dah bijak bijak.
Tapi, ada segelintir makhluk makhluk Allah ni,
dah jalan ke belakang balik.
Orang makin bijak, makin pandai gunakan akal fikiran, makin tunduk pada suruhan tuhan.
Ini tidak....
dah makin bijak makin langgar perintah Dia.
Dari si pereka fesyen sampai la si penggaya fesyen.
Semua otak dan akal fikiran letak kat kaki.
Berkemban merata rata tu nak tayang apa cek oi?
Nak tayang Nenen ke?tayang bahu? - Tayang kat suami hangpa saja sudah la....
toksah la buat seksual harrasment pulak......

Dato Shahrizat????? ini punya gangguan seksual takmau amik tindakan ke??? Kamon Dato.....gajah depan mata tu...takkan buat buat tak nampak.....
Ciaooo

Sunday, November 14, 2010

IPO Petronas PetChem....

Cerita pasal saham pulak sikit...
Petronas baru baru ni (tahun ni lah...) dah masukkan MMHE ke dalam bursa saham KL. Tak lama lagi... Petronas Chemical pulak. Pet Chem complex ni pusat dia letaknya di Kertih sana. Memang besar dan dah lama dah beroperasi... Dan dah beri untung pun kat Petronas dan Negara Malaysia.

Untuk merancakkan lagi pasaran saham Malaysia, Pet Chem yg asalnya Sdn Bhd ni akan dijadikan Bhd ( tak lama lagi dah.....). Hampir seluruh khalayak warga kerja Petronas ni dapat pink form. Jadi, ambil lah peluang tu untuk menyimpan pegangan saham dalam syarikat dimana anda bekerja.

Strategi saya utk saham dapat pink form ni?? - saya ambil loan ; cukup 3 bulan nanti, bayar penuh loan tu. Exit strategy?? - ambil dividen yg diberi, dan exit market bila capai 100% return atau....lock the profit(selling portion) dan biarkan yg baki utk mengaut dividen. Wallahualam.

Ada orang tanya kenapa ambik loan, sedangkan boleh pakai duit sendiri. - jawapan saya...."mana 1 aku nak kejar ni....nak pindah rumah, renovate rumah, nak selesaikan hal jual beli tanah, dapat pink form...semua datang serentak...dan semua nak kena pakai duit". Nasib baik le hujung hujung 2009 dulu aku dah secure ODASB. Duit ni le aku buat rolling benda benda ni semua.... Kalau tak, pehhhhh banyak peluang baik yg terpaksa dilepaskan begitu saja....

"The Petronas unit has fixed the price for institutional and cornerstone investors at RM5.20, while retail investors will pay RM5.04


Petronas Chemicals Group Bhd has raised RM12.8 billion from its listing exercise, making the initial public offering (IPO) the biggest ever in Southeast Asia.

The petrochemicals subsidiary of Petroliam Nasional Bhd has fixed the price for institutional and cornerstone investors at RM5.20, while retail investors will pay RM5.04, or 3 per cent less than the institutional price.

The discount for the retail portion was small compared to other blue blooded firms that had raised more than RM2 billion each from their IPO here over the past 12 months.

Maxis Bhd gave retail investors a 5 per cent discount over its institutional price of RM5. Another Petronas outfit, recently-listed Malaysia Marine and Heavy Engineering Bhd, also gave 5 per cent off its institutional and cornerstone investors price of RM3.80.


In a statement, Petronas Chemicals said the institutional offering had attracted orders of about RM92.6 billion for a subscription rate of more than 21 times.

The retail offering of 293 million shares was oversubscribed by 2.5 times.

At the institutional level, the two cornerstone investors - the Employees Provident Fund and Kumpulan Wang Persaraan - had subscribed for 445 million shares representing 5.6 per cent of all Petronas Chemicals shares.

The IPO values Petronas Chemicals at RM38.8 billion or 16.3 times earnings estimate for 2011, a 38 per cent premium to the global industry median.

Mercury Securities head of research Edmund Tham said investors had a renewed appetite for risk, helped by the boisterous stock and property markets.

"Compared to last year, investors have grown more confident to take risk, and Petronas' good track record and leadership status are an added plus point," Tham said in a phone interview with Business Times yesterday.

He added that the IPO will help boost the local stocks' image among foreign funds, as they are often on the lookout for stocks with huge capitalisation.

Based on the IPO price, Petronas Chemicals is poised to be one of Malaysia's 10 largest publicly traded companies.

Petronas Chemicals said based on the institutional price, its market capitalisation will be RM41.6 billion.

The company will be included as a component of the FTSE Bursa Malaysia KLCI. Its maiden day on Bursa Malaysia's Main Market will be November 26.

Petronas Chemicals, formed through a combination of more than 20 companies, is offering 2.48 billion shares or equivalent to a 31 per cent stake.

Petronas will get RM9.2 billion from the IPO proceeds, while Petronas Chemicals itself will receive RM3.6 billion.

The company plans to use the bulk of the money to build facilities and fund acquisitions.

CIMB Group Holdings Bhd, Deutsche Bank AG and Morgan Stanley are the IPO managers, while Citigroup Inc and UBS AG are co-bookrunners for the share sale portion to institutional investors."


Saturday, November 13, 2010

UPSR, PMR, SPM.....

UPSR, PMR, SPM....
3 peperiksaan besar utk budak budak Malaysia yg bakal membesar jadi orang, jadi pemimpin masa depan

Budak budak kita dimomok dengan tagline - kena dapat Straight A untuk nampak pandai. Ye ke orang yg dapat straight A ni pandai semuanya? Ramai mungkin la, tapi tak semuanya pandai.

Mak ayah sibuk cari duit siang malam tak berhenti henti (macam la hidup 1000 tahun lagi), untuk hantar anak pergi tuisyen. Tuisyen?? perlu ke utk budak budak ni?

Ada pro dan kontra tuisyen ni. Dulu dulu, masa aku dihantar mak aku ke tuisyen....tu pun tuisyen Bahasa Inggeris - sebab skolah aku dulu, tak de cikgu bahasa inggeris utk mengajar di kelas aku sampai le aku tingkatan 3. Nazak masa tu.....kena la amik tuisyen. Cikgu tuisyen aku tu pun sebelah rumah aku aje. Ngajar aku dari darjah 5 sampai le tingkatan 2.....

Pendapat peribadi aku - tuisyen ni perlu utk menambah kefahaman anak anak - kalau kita tak berkesempatan utk mengajar anak kita sendiri. Tak pandai nak ajar anak?? Belajar lah. Bukan susah nak mengajar ni. Mula mula memang la tergeliat lidah....tapi dah lama lama biasa le.
Tak pandai Matematik la apa la....tu bukan alasan kukuh broooo.....
cuba korang bukak buku budak budak UPSR, PMR, SPM skarang ni....soalan soalan yg korang rasa susahhhhh giler nak dijawab masa kita batas batas usia 17 tahun dulu....macam kacang goreng je nak jawab.....baca la sikit sikit utk refresh balik ingatan kita tu..... DIMANA ADA KEMAHUAN DISITU ADA JALAN....

Duit Jimat, hubungan kekeluargaan lebih rapat, anak lebih respect mak ayah - jadi idola mereka, anak tak yah gi tuisyen, anak dapat lebih masa utk bermain main dengan kawan kawan dan adik beradik.....

Kesimpulannya....bagi aku & wife mampu utk mengajar ilmu kepada anak anak aku...aku akan lakukan. Kalau aku kerja outstation...puan wife akan ambil alih tugas mengajar. Ilmu dunia & ilmu akhirat...sama sama mau jalan.... Tuisyen utk soalan soalan spot?? tak perlu.

p/s - ramai kawan kawan aku yg kureng berjaya score A di sekolah dulu...sekarang ni lebih berjaya dalam hidup berbanding aku.....jadi...sapa kata score straight A tu menjamin masa depan yg gemilang....pokok pangkalnya Rajin atau Malas Berusaha saja......


Friday, October 29, 2010

Appreciation - The story

Cerita ini mengenai penghargaan kepada orang orang disekeliling kita.
Cerita ini juga mengenai cara mengajar anak mengenai kehidupan.
Mungkin selama ini kita alpa dan lalai dalam menghargai kehidupan.
Mari kita sama sama muhasabah diri kita.

Story of Appreciation

One young academically excellent person went to apply for a managerial
position in a big company. He passed the first interview, the director did the last interview, made
the last decision. The director discovered from the CV, that the youth's academic result is
excellent all the way, from the secondary school until the postgraduate
research, never has a year he did not score.

The director asked, "Did you obtain any scholarship in school?" and the
youth answered "none".
The director asked, " Is it your father pay for your school fees?" the
youth answered, my father passed away when I was one year old, it is my
mother who paid for my school fees.

The director asked, " Where did your mother worked?" the youth answered,
my mother worked as cloth cleaner. The director requested the youth to
show his hand, the youth showed a pair of hand that is smooth and perfect
to the director.

The director asked, " Did you ever help your mother washed the cloth
before?" The youth answered, never, my mother always wanted me to study
and read more books, furthermore, my mother can wash cloths faster than
me.

The director said, I had a request, when you go back today, go and help to
clean your mother's hand, and then see me tomorrow morning.

The youth felt that its chance of landing the job is high, when he went
back, he happily wanted to clean his mother's hand, his mother feel
strange, happy but mixed with fear, she showed her hand to the kid.

The youth cleaned his mother's hand slowly, his tear drop down as he did
that. It is first time he found his mother's hand is so wrinkled, and
there are so many bruises in her hand. Some bruises incites pains so
strong that shiver her mother's body when cleaned with water.

This is the first time the youth realized and experienced that it is this
pair of hand that washed the cloth everyday to earn him the school fees,
the bruises in the mother's hand is the price that the mother paid for his
graduation and academic excellence and probably his future.

After finishing the cleaning of his mother hand, the youth quietly cleaned
all remaining clothes for his mother.

That night, mother and sons talked for a very long time. Next morning, the youth went to the director's office

The director noticed the tear in the youth's eye, asked: " Can you tell
you what have you done and learned yesterday in your house?"

The youth answered, " I cleaned my mother's hand, and also finished
cleaning all the remaining clothes'

The director asked, " please tell me your feeling."

The youth said, Number 1, I knew what is appreciation, without my mother,
there would not the successful me today. Number 2, I knew how to work
together with my mother, then only I can realize how difficult and tough
to get something done. Number 3, I knew the importance and value of
family relationship.


The director said, " This is what I am asking, I want to recruit a person
that can appreciate the help of other, a person that knew the suffering of
others to get thing done, and a person that would not put money as his
only goal in life to be my manager. You are hired.


Later on, this young person worked very hard, and received the respect of
his subordinates, every employees worked diligently and in a team, the
company's result improved tremendously.

A child who has been protected and habitually given whatever he did, he
developed "entitlement mentality" and always put himself first. He is
ignorance of his parent's effort. When he started work, he assumed every
people must listen to him, and when he became a manager, he would never
know how suffering his employee and always blame others. For this kind of
people, he can have good result, may be successful for a while, but
eventually would not feel sense of achievement, he will grumble and full
of hatred and fight for more. If we are this kind of protective parent,
did we love the kid or destroy the kid?

You can let your kid lived in a big house, eat a good meal, learn piano,
watch a big screen TV. But when you are cutting grass, please let them
experienced it. After a meal, let them washed their plate and bowl
together with their brothers and sisters. It is not because you do not
have money to hire a maid, but it is because you want to love them in a
right way. You want them to understand, no matter how rich their parent
are, one day their hair will grow gray, same as the mother of that young
person. The most important thing is your kid learn how to appreciate the
effort and experience the difficulty and learn the ability to work with
others to get thing done.

Lama Menghilang

Lama aku tak menulis disini,
bukan merajuk, bukan sebab takde idea...
tapi, takde akses utk ke blogspot!.

Aku ke tengah laut, memasang platform dan modul.
utk diguna menggali telaga gas dan utk diproses.

nanti ada masa aku cerita lagi di blog ini.
Cerita tentang kehidupan,
cerita rakyat Malaysia.
untuk tatapan rakyat Malaysia sendiri.

Friday, September 17, 2010

Kena saman ekor; buleh dapat diskaun..




Wahai kerajaan yg budiman,
di sini, aki hendak menegur,
tentang berlembut tak kena tempat.

Kali ni, mari kita lihat, sikap gomen yg berlembut dengan pesalah lalulintas;
petikan berita diambil dari web berita hairan.

BAHAU, 6 Nov (Bernama) — Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menawarkan diskaun bayaran saman sehingga 30 peratus kepada pesalah lalu lintas sekiranya mereka membayarnya dalam tempoh kurang dari 15 hari saman dikeluarkan.
Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Rohaizah Mohamad Rashid berkata diskaun ini sudah dikuatkuasakan sejak dua minggu lepas.
“Jika pesalah membayar saman dalam tempoh satu hingga 15 hari saman dikeluarkan, mereka layak mendapat diskaun sebanyak 30 peratus daripada jumlah saman. Manakala selepas tempoh 16 sehingga 30 hari pula, potongan sebanyak 15 peratus,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup Program Satu Komuniti dan Satu JPJ (SKSJ) di Dewan Orang Ramai Felda Raja Alias 2, dekat sini.
Bagaimanapun katanya, selepas 30 hari saman dikeluarkan, pesalah trafik perlu membayar saman pada kadar penuh.
Katanya pesalah boleh melakukan bayaran tersebut melalui internet.
– BERNAMA

wahai gomen,
kami ni rakyat rakyat yang patuh undang undang jalanraya ni,
dah tenat dah,
dah tahap kronik dah sakit hati kami ni,
dengan sikap segelintir pesalah pesalah jalanraya ni....

Dah la bawak laju melebihi had yg dibenarkan,
bila tersangkut dalam trafik, masuk lorong kiri - macam la dia sorang ada hal penting nak diselesaikan.
Langgar lampu isyarat - dah kuning kelip kelip nak merah pun lagi depa tekan minyak laju laju. kalau merah, lagi depa langgar semacam jugak.
Double parking toksah cerita la...suka mak bapak diorang aje - rasa nak lempar batu kat cermin kereta diorang pun ada.

Orang orang begini (pesalah pesalah lalulintas ni), Gomen tak perlu kesian kesian.

Yg bawak laju-laju ni- lebih 110kmj - bukan orang miskin. Smua pakai keta mahal mahal. Pakai Wira pun wira upgrade punye. Kalau diorang miskin, diorang tak pakai kereta. Diorang naik pengangkutan awam je pak cik gomen oiiii.

Yg potong line sebelah kiri ni - diorang kata diorang nak cepat, ada meeting bisness juta juta. orang yg sabar ikut barisan ni makan gaji je kata diorang.

Yg langgar lampu merah di simpang - mereka ni pun jenis tak reti bahasa. Nak cepat je memanjang. Kalau dah langgar orang (mati pulak tu) - kan dah menyusahkan banyak pihak.

banyakkkkk lagi kes kes kesalahan lalulintas ni. Yg pastinya, mereka mereka ni memang pentingkan diri sendiri aje sedangkan jalanraya adalah hak awam, utk kegunaan bersama.

Kalau kesalahan bawak laju tu, gomen saman aje maksimum RM300 satu kesalahan. Kalau ada 10,000 saman dikeluarkan, fuhhh kaya gomen. Makin kurang defisit negara. Makin takut orang nak langgar peraturan lalulintas. Bila kurang orang langgar peraturan, kurang la kemalangan,kurang la kematian di jalanraya, kurang la sikit maintenance kerajaan..... errr.... rasuah pun buleh kurang itu macam tok gomen.

tolong ek gomen....Pesalah pesalah ni jangan kasi muka. Diorang tak leh bayar, biar diorang duduk dalam penjara. Jangan disebabkan sikap pentingkan diri sendiri mereka, ramai yg merana. Beri pengajaran kepada pesalah pesalah ni. Padan muka diorang.

Adakah dia salah seorang ketua gengster di Malaysia?



ini gambar si Putar Alam - kalau berjumpa,sila baling telur busuk kat muka dia hahaha

Umumnya, kita mengetahui kegiatan gengster ni amat berkait rapat dengan;
1. Peras ugut - tokey tokey buat bisnes ni memang tau sangat pasal ni
2. Pelacuran - yg bawak masuk china doll reramai mai malaysia ni sape...
3. Jual/Beli dadah - ni pun depa jugak
4. Jadi pembunuh upahan
5. Kegiatan jenayah terancang - setup rompakan besar besaran, lawan tembak dengan polis etc..
6. Culik orang orang kaya, mintak tebusan RM tak terjangkau fikiran
7. Penipuan terancang - huh...yg ni baru terbongkar kat Malaysia....palat ni la mastermind dia rupanya.

Banyak lagi nak disebutkan...
pendek kata...perlu ke kita ada makhluk makhluk gengster ni di negara kita? bukan makin menyenangkan rakyat...makin merosakkan dan menyusahkan lagi ada la.

Sebagai orang kebanyakan, yg ada anak anak dan isteri, aki bertanggungjawab utk memastikan anak anak aki tidak mengikut jalan yg gengster gengster sedia ada ni lalui.
Apa yg aki rasa dan dapat fikirkan, si gengster gengster ni adalah mangsa mangsa keruntuhan institusi kekeluargaan. Mak Ayah tak peduli kat anak anak, salah didikan oleh mak bapak, kurang didikan agama dan moral, dan macam macam lagi.

Bila rumah porak peranda, si anak akan keluar mencari kedamaian mereka sendiri. Alhamdulillah, kalau mereka keluar dan berjumpa dengan kawan kawan yg membawa kepada kebaikan. Dalam kes gengster gengster ni, mereka mungkin keluar dari rumah dan ter berjumpa dengan kawan kawan yg makin menyesatkan (dan memang inilah yg selalunya terjadi pun)
Bila mereka dah berkumpul gaul, macam macam aktiviti ler yg diorang rancangkan utk mengisi masa mereka. Nak main bola, padang dah takde- sbab kena rompak dek cukong utk buat projek perumahan. Nak main basikal, jalan penuh dengan kenderaan, bersimpang siur sampai takde ruang utk mereka berbasikal. Nak tangkap ikan di sungai, ikan pun dah mati...sungai tercemar dan bau busuk. Dah tu nak buat ape lagi.....

Sorang bawak rokok....pancung pancung sama member member. Dah tak feel rokok, try lain pulak....gam ke dadah ke....pastu tak cukup duit nak dapatkan supply, merompak, peras ugut etc. Maka dapatle mereka gelaran gengster. Makin mendada dan berkepak le mereka bila dapat 'title' ( macam dapat title DATOK jugak la kan kepaknye gituuuu gitu). Dipendekkan cerita, mereka dah terjebak jauh. Dapat pulak dengan kaki putar alam, mereka jadi orang suruhan si putar alam ni. Sampai sanggup melaksanakan pembunuhan utk menutup kegiatan jahat siputar alam.

Tapi, sepandai pandai tupai melompat, si putar alam sudah terputar tangan sendiri. Dia sudah buat silap, deal dengan orang famous, sudah silap tipu, sudah silap bunuh, silap bakar. Keadilan bakal tertegak jua.

Kita sama sama saksikan babak drama seterusnya di mahkamah nanti... Aki tak mau tengok kejadian sama berulang seperti kes Altantuya dimana perancang utama terlepas begitu saje, sedangkan balaci dia dihukum gantung (tapi sampai sekarang tak tau rupa mamat 2 orang tu - diorang buleh dengan senang hati keluar dari penjara kalau ada konspirasi peringkat tertinggi sebab rakyat tak pernah kenal muka mereka berdua dan tak buleh nak cam muka mereka)

Semoga titik keadilan yg dicari akan ditemui. Aki tak mahu lah rakyat beri keadilan sendiri kepada si putar alam ni...kena sula ke, baling dengan batu ke, tembak depan pintu mahkamah ke, kena rejam lembing ke.....hishhh tak dapat aki bayangkan. Yg pastinya, memang rakyat marah dan benci dengan si putar alam ni. Jadi, tegakkan keadilan. Jgn takut pada ugutan dan tekanan ye tuan hakim yg bijaksana.....

nota utk siputar alam ; ada guna ke lagi duit lu yg ratus ratus juta dalam bank tu skarang? boleh selamatkan lu dari tali gantung ke? kalau boleh pun, lu tunggu je pembalasan dari rakyat nanti.

nota utk kerajaan ; hoi gomen, lu kan dah takde duit....fulus sudah kurang dalam akaun. Tiap tiap tahun defisit. haaa ni wa kasi rekemen mana lu nak dapat duit senang. Itu gengster gengster semua banyak duit haram. Lu kasi licin ini gengster dari Malaysia, lu kasi freeze akaun diorang, masuk dalam kantung negara. Wa ingat senang senang lu buleh dapat puluh billion. Buleh tulung rakyat yg makin melarat ni.....takkan itu pun nak kena ajar wehhhhh. Jadi le Robin Hood moden sikit... tolong rakyat.

Monday, September 13, 2010

Sosilawati & Rakan mati dibunuh


Umat Islam di Malaysia masih dalam mood berhari raya,
tapi, bagi keluarga 4 mangsa bunuh yg amat kejam ini,
berita ini amatlah mengejutkan, menyedihkan. Itu tak masuk perasaan geram dan benci kepada si suspek pembunuh.

Tahniah kepada pasukan polis, kerana berjaya menjalankan kerja kerja mengesan mangsa dengan cekap dan pantas sehingga membawa kepada penemuan lokasi kejadian jenayah tersebut.

Diberitakan bahawa, mangsa2x ini telah dipukul,bunuh,bakar hingga rentung jadi abu dan abunya dibuang kedalam sungai/laut dengan tujuan utk menghilangkan bukti.

Dikisahkan juga, bahawa Susilowati ada membuat transaksi bernilai jutaan RM dengan salah seorang suspek utk tujuan jual/beli hartanah.

Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa. Bersabarlah di atas musibah yg menimpa kerana setiap satu ujian tuhan itu ada hikmah tersembunyi disebaliknya yg tak mampu akal manusia utk menafsirkannya (utk masa ini).

Buat Polis,...harap dapat kumpul sebanyak mana bukti yang boleh. Jangan biarkan 8 penyangak (atau mungkin lebih) ini terlepas dengan tipu muslihat peguambela dimahkamah kelak. Kasi belasah penyangak2x ni dalam lokap. Kalau agak2x takmau kena cass tak beri keadilan bagai gitu...bagi banduan banduan tu yg tolong belasah....

p/s : terbayang macammana ngerinya mangsa semasa disiksa dan dibunuh sebelum dibakar.
p/s 2 : kalau bakar 8x orang ni hidup2x pun bagus....
p/s 3 : Sepandai pandai tupai melompat, jatuh ketanah jua suatu hari....

"KUALA LANGAT: Jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu hilang bersamanya melalui detik ngeri diseksa, dibelasah selain ditikam menggunakan senjata tajam oleh sekumpulan penjenayah hingga mati berlumuran darah.

Penjenayah yang seolah-olah tidak mempunyai belas kasihan mencurahkan petrol sebelum membakar mayat mangsa sehingga menjadi abu bertujuan menghilangkan bukti jenayah.

Penjenayah kemudian mengutip cebisan dan abu mayat semua mangsa yang dimasukkan ke dalam guni atau bekas tertentu sebelum dibuang ke Sungai Panchau, di sini, kira-kira dua kilometer dari lokasi mangsa dibunuh.

Perkara itu didedahkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Sri Bakri Zinin, selepas anggotanya melakukan soal siasat lapan suspek ditahan selepas dipercayai ada hubung kait kes kehilangan jutawan berkenaan sejak 12 hari lalu.

Menurutnya, hasil siasatan, polis memberkas seorang peguam berstatus Datuk berusia 41 tahun disyaki dalang utama merancang kes penculikan dan pembunuhan kejam selain adik suspek berusia 38 tahun.

“Polis mengesan lokasi mangsa dipercayai dibunuh berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat, di sini, selepas menahan adik-beradik terbabit selain enam lagi suspek turut terbabit. “Lima suspek awal diberkas Jumaat lalu sebelum peguam berstatus Datuk dan adiknya diberkas kelmarin. Polis menahan seorang remaja berusia 19 tahun turut dikaitkan kes pembunuhan berkenaan,” katanya.

Menurutnya, semua suspek berusia 19 hingga 45 tahun berkenaan dikenal pasti pekerja kepada Datuk berkenaan termasuk ada antara mereka pekerja di ladang tempat mangsa dibunuh “Polis setakat ini tidak menolak kemungkinan mangsa dibawa ke ladang itu sebelum dibunuh dengan kejam, Ada kemungkinan mangsa dipukul sehingga mati menggunakan senjata sebelum sengaja dibakar hingga menjadi debu,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Daerah Banting di sini, petang semalam.

Beliau berkata, mayat mangsa yang bertukar menjadi debu dicampak ke sungai berhampiran dan dihanyutkan ke laut berhampiran pantai Morib, di sini.

|”Polis percaya mangsa dibunuh dan dibakar di tempat sama di dalam ladang kelapa sawit terbabit berdasarkan bukti awal diperoleh. Suspek dipercayai turut membuang senjata digunakan untuk membunuh mangsa di dalam sungai sama.

“Setakat ini polis masih menjalankan gerakan memburu saki-baki dan rangkaian kumpulan penjenayah merbahaya terbabit. Polis percaya kumpulan terbabit turut bertanggungjawab dalam satu lagi kes sama awal tahun ini,” katanya.

Difahamkan empat individu turut mempunyai kaitan dan urusan perniagaan dengan peguam berkenaan dilaporkan hilang sebelum ini dipercayai dibunuh dengan kaedah sama.

“Ada kemungkinan kes pembunuhan ini bermotifkan saingan perniagaan, namun polis masih menyiasat motif sebenar mangsa dibunuh kejam. Semua suspek akan ditahan reman sehingga 19 September depan untuk tujuan siasatan lanjut mengikut Seksyen 302 kanun Keseksaan.

“Apa yang boleh saya katakan, andaian mangsa masih hidup amat tipis. Bagaimanapun polis masih perlu mendapatkan pengesahan forensik mengesahkan sepenuhnya perkara berkenaan termasuk DNA bagi mengesahkan identiti mangsa dibunuh,” katanya.

Selain Sosilawati, turut dibunuh pemandu peribadinya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.

Mereka dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu semasa keempat-empat mangsa berada di Banting untuk bertemu peguam bergelar Datuk berkenaan.

Bagaimanapun, Mohd Bakri berkata, beliau tidak dapat mengesahkan tarikh sebenar mereka dibunuh, tetapi ia mungkin antara tarikh mereka dilaporkan hilang pada 30 Ogos sehingga semalam.

Mengenai keluarga mangsa, beliau memberitahu, keluarga mangsa sudah dimaklumkan berhubung kes terbabit dan polis menjelaskan kepada mereka pengesahan lanjut daripada forensik dan Jabatan Kimia diperlukan mengesahkan sepenuhnya kematian semua mangsa.

“Apa yang saya boleh sahkan sekarang, pengakuan suspek menjurus ke arah itu,” katanya.

Mengenai tahap siasatan, beliau berkata, pihaknya tidak dapat menyatakan daripada segi peratusan, namun semua perkara hanya dapat disahkan dan disempurnakan selepas polis menerima laporan forensik dan kimia.

“Laporan forensik dan kimia akan mengambil masa, dan keluarga mangsa dan media akan dimaklumkan sebaik saja kami menerima semua laporan mengenai perkara ini,” katanya".

Wednesday, September 8, 2010

Kantoi main kayu 3




haha....
memang dasar mat salleh,
dah ada bini pun nak entot kat luar lagi (baca makan luar)
bini tengah sarat mengandung, ko pegi bantai jenny...

jadi apa beza mat rooney, terry dan king tiger?
Tiger woods power lagi kot....
semua dia tibai.

moral disini - yang perlu kita ambil iktibar:
Dah terang lagi bersuluh; free sex ni memang menghancurkan kehidupan korang dan orang orang disekeliling korang.

Keluarga yg dibina dari perkahwinan yg bahagia pun boleh jadi berantakan.

Islam kata; kalau entot luar nikah (2x pasangan blum kawin lagi - kena sebat 100x ; kalau dah kawin - kena rejam sampai mati) - sebab ape kena buat macam tu?(mesti ada yg kata kejam gile buat macam tu)....haaaa sebab ape? ni hukum tuhan ni...bukan buleh buat main main.....segala yg tuhan turunkan tu....ada sebab musabab utk manusia fikirkan....
yg aku dapat fikir;
1. utk menjaga salasilah keluarga; dari mana asal usul kita. Takkan le tibe tibe takde ayah, kita buleh ada didunia ni kan.....

2. Utk mengelakkan wanita wanita dari jadi mangsa penipuan lelaki.
3. Utk memelihara kehormatan keluarga - baik wanita mahupun lelaki. Korang bayangkan le, kalau mak korang pi main entot entot ngn orang lain,bukan ayah korang(yg belum nikah la..kalau dah janda,nikah plak lain cerita arr).....dapat baby, tak ke haru gitu...korang nak ngaku dia mak korang ke...adik tu adik korang ke.....fikir fikir

p/s - Di England nu...Jenny Thompson si palacur tu cas GBP 1200 1 malam kat rooney; yg kat malaysia ni....gadis gadis malaysia, kasi free kat pakwe pakwe diorang.....entah dimana martabat dan harga diri mereka. pakwe pakwe dah dapat entot depa blah gitu je....tak hirau ke makwe dah. Jadi...awek2x semua....jangan serahkan kehormatan anda pada pakwe anda....tunggu sampai sah sebagai suami isteri....itu time....tak de sape nak marah korang nak entot...suka lagi ada....

apuuuuuuuu

Tuesday, September 7, 2010

Salam Lebaran


utk yg pulang berhari raya
berhati hati dijalanraya
ingat pesan 'hantu' tu.

utk yg masih ada ayah & bonda tu
ingat ingat le sikit
hidup bukan menongkat dunia...
berbaktilah kepada mereka selagi mereka ada.
dah takde sok sok hari...menyesal pun tak guna....

7hb Sembilan - Masih bekerja



Hari ini
7/9/2010
di kala rakyat Malaysia berbondong bondong
bersama sama ahli keluarga
bersiap siap pulang ke kampung
untuk menyambut Syawal yg bakal menjelma
Aku masih disini.
di tanah tandus ini.

Hari ini
7/9/2010
aku bersama rakan rakan lain
masih bertungkus lumus disini
bersama sama cuba menyiapkan kerja
yg sudah kapan pasti perlu dilakukan hari hari..
habisnya tidak, tambah lagi ada...

Aku cukup pelik,
di kala orang sibuk untuk merayakan hari kemenangan
hari kebesaran umat Islam,
tapi si perancang projek
masih dungu dan dangkal
mana letak akalnya...
di kaki kah atau dilututkah?
mahu meneruskan projek di hari raya.

Ini semua buatan manusia
boleh di ubah dan diolah
asal saja ada kemahuan
apalah salahnya,
cuti 1hari
untuk manusia manusia gersang ini
merayakan kemenangan
bertarung sebulan dibulan puasa
menahan lapar dan dahaga
diasak panas mentari dan kerja berat
merayakan hari raya bersama keluarga
dan sahabat handai.
ini juga menjadi 'moral booster' untuk mereka

aku boleh paham
kalau kerjanya ditengah lautan
aku boleh faham
kalau kerjanya mengejar pengganas di tengah hutan
tapi aku tak boleh paham,
di kala engkau mengatur jadual
tidak kau masukkan cuti cuti penting umat islam sedunia
sedangkan engkau islam agamanya
sedangkan engkau tinggal
dalam ruang lingkup manusia
yg majoritinya islam.

buat perancang projek
nota saya untuk anda
otak anda letak dimana?

Monday, September 6, 2010

Aku Hairan...yg amat hairan




Akhir akhir ni,
kat Malaysia ni...heboh dok cerita pasal rasis, anti perkauman, kaum aku lagi baik dari kaum kau, kau bodoh aku pandai..bagai bagai....itu aki tak mau komen banyak...sama je dua dua belah....tapi yg aki tak bley blah....bila orang persendakan agama aki....agama Islam

naik sesak kepala otak aki....
apa smua ni?

Aki tak tahulah...ada orang bukan islam menyamakan tuhan yg disembah orang Islam sama dengan babi...
aduiiii......
berani sungguh ye.....
ape tak takut jadi "sebab mulut badan binasa ke?"

Aki tak terkejut atau sedih kalau orang orang macam ni....kelak dijumpai dalam longkang / kandang babi, dalam keadaan yg cukup menyayat hati.....nyawa terpisah dari badan..(ini bukan ugutan atau apa pun...cuma lesson learnt dari suratkabar massa yg aki slalu baca - after effect yg terjadi bila orang buat onar atas agama orang lain)

Sedangkan orang Islam di Malaysia ni baik baik adanya (takde nak buat rusuhan, buat bom letup letup diri sendiri macam dinegara lain, orang bukan islam nak naik lemak...sedap sedap nak kutuk agama orang..)...apa agama anutan korang tu mengajar korang utk kutuk agama lain ke? - yg aku tau agama korang takde suruh minum arak;tapi korang minum jugak. Agama korang tak sebut suruh pasang gundik;korang buat jugak. Agama korang tak suruh pun korang berjudi;korang buat jugak sampai pinjam pinjam along...aih...kalau aku tulis tak habis onar yg korang buat kat Malaysia ni yg menyusahkan mak bapak tok nek tok cik semua.....

Jadi, macammana korang boleh sedap sedapppppp aje nak kutuk agama aki?

p/s - Babi ni diketahui umum makan ape saje termasuklah makan tahi dan makan sampah...orang orang yg makan babi ni sama lah jua macam makan tahi dan makan sampah. jadi otak mereka ni dipenuhi tahi dan sampah agaknya sampai nak mencela agama agama yg lain.

p/s 2 - korang nampak ke Allah tu rupa dia macam mana sampai korang nak samakan Allah dengan b.a.b tu???

p/s 3 - Kalau cakap dalam fb tu berani la kot...naik pentas debat la tengok.....ada telor ke takde.....

p/s 4 - duit harta kekayaan korang tu tak kemananya.....semua korang pinjam dari Allah yg korang kata b.a.b tu......

p/s 5 - kalau orang islam bakar gereja..kena penjara bertahun tahun; kalau orang bukan islam rosakkan masjid surau,.....kena penjara jugak ke (dalam sotkabar nampak mintak maaf aje.....) - mana adil ini macam....ewah ewahhhhh sedap ko ek.. harap harap mahkamah jatuhkan hukuman sama timpal macam orang yg rosakkan gereja tu...baru adil dan saksama.....jadi pengajaran kepada yg lain lain...

....aki memang tak boleh blah ngn orang yg persendakan agama aki; sebab aki boleh hormat agama anutan kawan kawan aki yg bukan Islam...

Ucapan selamat hari raya

Saya dengan rasa rendah hati,
ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri,
Mohon Maaf jika ada salah dan silap.

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

p/s - amatlah sibuk saya ni sejak akhir akhir ni.....sampai nak update blog pun tak sempat...

Friday, August 20, 2010

Dinar & Dirham ( D & D)

Nik Abdul Aziz Nik Mat

Kadang-kadang tingkah laku pemimpin Umno ini sangat mudah untuk dijangka. Apa saja yang baik datang dari Kelantan, itulah yang akan dibangkang habis-habisan oleh Umno. Sebut saja apa jua perkara yang datang dari Kelantan, berduyun-duyunlah pemimpin Umno ‘menunjuk cerdik’ memberi komen. Kalaupun nampak janggal, tiadalah mereka peduli asalkan nampak hebat di mata pandangan gerombolan mereka.

Seingat saya, sepanjang dua dekad usia kerajaan PAS di Kelantan bermula tahun 1990 ini, itulah yang sentiasa kami hadapi. Cuti dua hari seminggu digelar sebagai ‘budaya pemalas’, akhirnya orang yang sama menelan kembali ludahnya. Cuti 60 hari kakitangan wanita yang bersalin turut dipandang sinis, kemudiannya tanpa segan silu ditiru. Jangan lupa pemerkasaan perbankan Islam turut bermula dengan langkah kerajaan Kelantan memindahkan wang kerajaan dari bank riba ke perbankan Islam. Itu belum termasuk program-program kebajikan seperti Skim Takaful Kifalah, Skim Armalah, Ladang Rakyat dan panjang lagi senarainya.
Terbaru apabila kerajaan Kelantan melancarkan mata wang syariah Emas Dinar dan Perak Dirham (D&D) 12 Ogos lepas, maka bersatulah pemimpin Umno untuk menghentam langkah ini. Ramadan yang sepatutnya menjadi bulan damai dan pesta ibadat menjadi pesta menghentam kerajaan Kelantan.

Saya ingin nyatakan, apakah salahnya Kelantan ingin memulakan jihad ekonomi ini? Jika Umno BN enggan memulakan, jangan pula menidakkan usaha pihak lain. Saya ulangi penegasan yang dibuat sebelum ini oleh ahli Exco saya, Datuk Haji Husam Musa bahawa apa yang dilancarkan oleh Kelantan bukanlah matawang, ia hanyalah pengenalan kepada sistem barter trade.

Tukar suka sama suka dengan kerelaan tidak pernah dihalang di negara demokrasi ini. Setiap orang berkuasa ke atas barangannya dan berhak membuat keputusan. Apa yang salah ialah membuat keputusan ke atas barangan yang kita tidak berhak. Contohnya, memberi percuma dua blok minyak minyak milik rakyat yang berharga ratusan billion ringgit kepada kuasa asing. Atau merompak hak milik rakyat Kelantan ke atas telaga minyak dengan menafikan royalti!

Seperti yang saya nyatakan di dalam ucapan perasmian pelancaran 12 Ogos lepas, sistem wang kertas diperkenalkan oleh penjajah untuk menguasai ekonomi umat Islam. Hasilnya, seluruh manusia di dunia diperkotak-katikkan oleh kuasa-kuasa besar untuk mempercayai nilai yang ada pada sekeping kertas.
Kertas tersebut hakikatnya langsung tidak mempunyai sandaran yang didakwa. Jika kita menaiki bas atau keretapi contohnya, kita membayar dan diberikan resit. Resit tersebut ialah tanda kita telah membayar kepada perkhidmatan yang diberikan, ertinya resit tersebut tidak mempunyai nilai apa-apa kecuali setelah bayaran diberikan. Hari ini, bank mengeluarkan wang kertas tanpa sebarang sandaran nilai. Kononnya ia disandarkan pada nilaian emas, hakikatnya ia disandarkan kepada keadaan ekonomi semasa sesebuah negara. Ini sebenarnya lebih teruk dari resit bas dan keretapi tadi.

Realitinya matawang tidak berharga melainkan jika Kerajaan memberi nilai kepadanya. Wang kertas RM1 bukan bernilai RM1 daripada segi harga kertasnya. Ia bernilai RM1 kerana itulah nilai yang ditetapkan oleh Kerajaan. Jika Kerajaan mencetak angka lima atau sepuluh maka nilai kertasnya tidak naik kepada RM5 atau RM10. Hanya pengakuan dan jaminan Kerajaan yang menjadikannya bernilai sebanyak mana yang ditentukan. Itulah hakikatnya wang kertas.
Tertarik saya apabila seorang Timbalan Menteri yang baru-baru ini heboh telah meluluskan lesen judi tiba-tiba mengeluarkan kenyataan bahawa Dinar Emas dan Perak Dirham ini boleh menyebabkan kerugian. Terlintas di benak saya, jika begini taraf pemikiran seorang timbalan menteri, apa pula jenis pemikiran yang ingin diasuh kepada rakyat.

Emas merupakan komoditi yang paling stabil harganya. Ia akan terus meningkat jika dibandingkan dengan wang ringgit. Bukankah Tun Dr Mahathir sendiri pernah melancarkan gold coin yang dinamakan Kijang Emas keluaran Bank Negara Malaysia satu ketika dahulu? Mari kita semak harganya. Pada 18 Julai 2001, sekeping syiling Kijang Emas seberat 1 auns harganya ialah RM1,082. Hari ini pada tarikh 1 Julai 2010, ia sudah boleh dijual dengan harga RM4,104. Ertinya jika seseorang melabur sebanyak RM108,200 dengan membeli seratus keping Kijang Emas pada tahun 2001, kini ia boleh dijual dengan harga RM410,400. Keuntungan 400% dalam masa 9 tahun! Butiran ini boleh dilayari di (http://www.bnm.gov.my/). Ini bukti harga emas tidak akan turun sehingga merugikan. Paling tidak pun, lebih baik daripada sebuah syarikat penerbangan yang rugi RM535 juta pada suku kedua tahun ini!
Di dalam al-Quran sendiri menceritakan kisah Ashabul Kahfi yang tertidur selama 309 tahun di dalam sebuah gua. Apabila bangkit mereka menggunakan duit perak yang ada di tangan mereka untuk membeli makanan. Ertinya, selepas 309 tahun, duit itu masih elok dan mempunyai nilai seperti sedia kala.

Justeru, saya nasihatkan kepada pihak-pihak tertentu, janganlah terburu-buru menidakkan usaha-usaha kerajan Kelantan. Tidak cukup tenaga di Malaysia, diambil pula tulisan kolumnis yang beraliran orientalis untuk menghentam kami. Sehingga langkah kami mengasingkan kaunter bayaran di pasar raya disifatkan sebagai ’aparteid agama’. Bagaimana pula langkah Keretapi Tanah Melayu menyediakan gerabak khas bagi wanita? Itu aparteid apa namanya?

Saya ingin bertanya, apa kurangnya kami di Kelantan dengan anda yang berada di Pusat. Jika anda mempunyai pakar ekonomi, kami pun mempunyai pakar ekonomi. Takdirnya bertukar teraju di Putrajaya nanti, kami juga mampu mentadbir bahkan lebih baik dari anda, Insya-Allah. Janganlah dibiarkan hasad dengki menguasai menyebabkan ternafinya segala kebaikan yang kami lakukan. Jangan pula kami di sini melancarkan Dinar dan Dirham (D&D), anda di sana melancarkan dengki dan dendam!

Akhir kata, jika datanglah bertadarus dengan kami di Kelantan di bulan Ramadan ini. Salah satu ayat yang menjadi menjadi bacaan kami sekarang ialah ayat 63 dari Surah al-Furqan yang bermaksud: ”Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan.”


tulisan ini saya ambil dari email yg dihantar kepada saya.
Pandangan saya:
1. Saya dah lama terlibat dalam aktiviti jual beli emas secara kecil kecilan.
2. Apa yg boleh anda buat....beli le dan simpan sikit simpanan anda dalam bentuk emas. Takde ruginya. Insya Allah.
3. Benda yg baik memang kapitalis tak suka....depa nak untung sorang sorang aje...jangan tertipu.

Thursday, August 19, 2010

Minggu yg sibuk.

Minggu ini, aku tak mau komen banyak banyak dengan apa yg berlaku.
Tapi memang panas minggu ni.....kes buang bayi menjadi jadi....
Nanti nanti aku komen dan kupas....

Aku nak gerak ke Johor dulu...
habis selesai tugasan aku,
aku nak tulis entri yg panjang pasal kes buang bayi ni...
ish.....geram aku dengan mawas bertopeng manusia ni....
entot pandai, hasil dia buang merata.....budus punye manusia

Wednesday, August 11, 2010

Keluhan Peniaga Bazar Ramadhan

Tulisan ni diambil dari tukartiub.blogspot.com.

Mengenai nasib peniaga peniaga Melayu berkemampuan yg terpinggir dari pusat beli belah yg ada di Malaysia.

Pendapat saya: Memang logik apa yg dia cakapkan....bukan kita tak mampu, cuma kita dipinggirkan. Memang bangsat perangai orang macam ni.

sila baca dan fikirkan....ini realiti, tak main tarik tarik tali.


ANTARA DUA BERITA

nota:
sila baca laporan ini.
satu menadapat laporan muka hadapan melayau
ini kerana berita sepeti ini memburukkan
kerajaan pakatan rakyat di pulau pinang.

tidak ada pula dilaporkan bagaiamana kerjaan
pulau pinang berunding dan menyediakan tempat
gantian.

satu lagi di putrajaya - langsung tidak ada
laporan diakbar dan media - peniaga ini akan
di singkir untuk memberi laluan kepada
sayarikat luar negara

seluruh rakyat malaysia wajib sedar
cara terbaik untuk deriat rakyat
dilapor dalam akhbar ialah dengan mendirikan
kerajaan pakatan di negeri sembilan, melaka,
johor, pahang dan terangganu - kalau negeri
di bawah kerajaan pakatan - pasti berita derita
rakyat akan tersiar.

kalau masih bodoh dan memileh gerombolan
maka hidup akan terus derita tanpa ada
laporan berita.

kurang kurang dapat tengok muka dalam tv kah kah kah


PENIAGA NEKAD TERUSKAN OPERASI - melayau

PULAU PINANG 9 Ogos - Meskipun dihalang beroperasi, para peniaga Bazar Ramadan di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini nekad meneruskan perniagaan di lokasi itu kerana percaya mereka mempunyai hak berbuat demikian.

Tanpa mengendahkan petugas keselamatan yang mengawal tapak berkenaan hari ini, mereka membawa masuk segala barangan jualan ke dalam gerai masing-masing walaupun ia masih belum siap sepenuhnya.

Dalam keadaan cahaya samar-samar kerana ketiadaan lampu, ia langsung tidak menjejaskan semangat para peniaga terbabit yang hanya mahu mencari peluang menambah pendapatan di bazar yang telah 20 tahun beroperasi setiap kali tibanya Ramadan itu.

Peniaga kain, Saira Banu Abdul Latiff, 48, berkata, dia telah membayar sewa gerai sebanyak RM1,800 kepada Dewan Perniagaan Komtar selaku penganjur Bazar Ramadan untuk tempoh sebulan selepas permohonannya diluluskan.

Justeru, jelasnya, beliau berhak menjalankan perniagaan di situ kerana telah memenuhi semua syarat yang ditetapkan.

"Ini hak kami (peniaga), kami bukan beri rasuah untuk berniaga di sini, kami guna saluran yang betul. Kenapa pula kami tidak dibenarkan berniaga?

PENIAGA ALAMANDA DAKWA DITEKAN AKHIRNYA DITENDANG

NAMA saya Fahmi Fabilah, saya adalah salah seorang peniaga yang tidak disambung kontrak perniagaan di Suria KLCC di Alamanda, Putrajaya. Saya berniaga kemeja T buatan tempatan bernama Malaya Distro.

Alasan 'bijak' yang pertama mereka kepada saya ialah: Saya tidak dibenarkan lagi menjual kemeja T atas alasan penyewa kedai mengadu perniagaan mereka turun.

Ingin memberitahu bahawa ada yang saya lakukan ialah persaingan yang sihat.

Alasan kedua ialah kerana memiliki tiga push cart (kereta tolak). Tapi bagaimana pula dengan Pizzahut, KFC dan RASAMAS yang bernaung di bawah syarikat yang sama?
Sangat tidak munasabah jika ia dijadikan sebab untuk 'menendang' saya keluar. Apakah wujud diskriminasi di sini?

Saya boleh buktikan bagaimana terdapat diskriminasi dalam pengurusannya. Disebabkan rasa tidak puas hati, saya menceritakan perihal mereka ini difacebook saya. Gempar seketika apabila tulisan saya sampai ke KLCC. Dan seingat saya, ada sokongan dari individu yang mahukan perkara itu ditujukan kepada Tun Mahathir. Mungkin 'goyang' dengan sokongan itu, mereka telah membuat temujanji dengan saya di sebuah kafe di Alamanda untuk menyelesaikan perkara ini.

Untuk pengetahuan semua, deposit saya RM3,800 masih belum dipulangkan sedangkan saya telah satu bulan keluar dari Alamanda.

Sedangkan surat kontrak tidak disambung saya terima tiga bulan yang lepas. Pihak pegurusan memberi alasan sedang proses. Logikkah tiga bulan proses? Kenapa sewa mahu advance tetapi deposit sampai lambat sebegini rupa?

Bagaimana jika dulu kami bayar sewa lewat satu bulan? Dah pasti saya diperintah keluar. Anda fikirkan bertapa teruknya kelemahan sistem yang mereka jalankan.

Kenapa kita ditindas di tempat sendiri? Di sini suka sangat ingin saya beritahu, anda pergilah ke kompleks beli-belah ternama, anda kiralah berapa peratus peniaga 'Melayu' menyewa di situ?

Tidak sampai 10 peratus. Bukan kerana peniaga Melayu tidak mampu, tetapi kita tidak diberi tempat di situ.

Saya pernah pergi ke kompleks 'baru' di Wangsa Maju. Ruang niaga masih kosong, dan saya memohon ruang niaga. Anda tahu saya dilayan begitu teruk.

Sebulan selepas itu, ruang niaga penuh dengan kaum bukan Melayu. Di sini anda faham bukan, bukan kita tidak mampu, tapi kita ditolak mentah-mentah oleh kuasa mereka. Tetapi kenapa ia juga terjadi di Putrajaya?

Semenjak setahun lalu, Suria KLCC banyak membuat perubahan drastik. Mungkin ini juga strategi halus orang atas untuk menjatuhkan kita? Mari saya rungkaikan satu persatu.
Enam bulan lepas, kami diberi notis untuk membayar sewa pendahuluan (advance rental). Sedangkan kami telah membayar 'deposit' 1+1. Ia adalah notis mengejut ketika itu, kami terpaksa mencari wang sewa untuk dua bulan dalam masa sebulan.

Anda bayangkan betapa kami terpaksa bertungkus lumus mencari RM3,800 minggu ini, dan RM3,800 untuk lagi dua minggu. Dengan gaji pekerja, jumlah sebanyak RM9,000 sebulan, sedangkan perniagaan tidak begitu bagus ketika itu.

Taktik halus yang kedua: Mereka melagakan peniaga tanpa sedar. Ia berlaku sekarang. Caranya begini, dahulu peniaga mainan A di Utara, dan peniaga mainan B di Selatan. Perniagaan mereka sangat bagus. Cara untuk menjatuhkan salah seorang adalah meletakkan lokasi peniaga mainan A hampir dengan peniaga mainan B.

Secara psikologinya, mereka akan bersaing dan salah seorang akan jatuh. Yang jatuh itulah yang akan terkeluar. Sekarang anda nampak? Ketika itu, salah seorang dari mereka membuat rayuan untuk pindah tapak. Taktik berjaya bukan.

Taktik ketiga: Mereka mengeluarkan peniaga atas alasan produk tidak boleh dijual lagi. Ini terjadi ke atas saya sendiri.

FAHMI FABILAH
Dengkil

( surat ini diterima oleh TT)

Sunday, August 8, 2010

Tambahan pada Blog - Letak Blog List

Ok series...
hari ni, aku tambah satu bende lagi dalam blog ni.
aku tambah blog list.

Tajuk Tajuk utama yg akan ada dalam blog list ni nanti
1. Politik
2. Kawan kawan blogger
3. Kuliah Agama
4. Berita Semasa
5. Sukan (blog bola la apa lagi)
6. Photographer
7. akan difikirkan kemudian aka takde idea.

jadi lepas ni boleh la kita bertukar tukar link ye...

Emoticon in your blog post

Lama dah aku tak main main upgrade blog ni.
bukan pe...masa yg amat mencemburui.
baru hari ni aku terperasan dari satu blog ni....
emoticon dia sangat lawa n comel comel...
jadi aku rasa aku nak tiru..
jgn marah ye.

senang je pun...
download aje le SweetIM. boleh klik sini
lepas dah donload tu, terus je install, terus je boleh pakai (macam aku pakai di firefox)

Siapa tembak Siapa?


Kes ni memang menggemparkan.
Takziah aku ucapkan kepada keluarga si mati.

Harapanku, pihak polis dapat menyiasat dengan berkesan dan tulus...tanpa ada apa apa selindung.

Yang benar kita kena kata benar, yang salah kita kena kata salah....

p/s - pendapat peribadi aku dari pembacaan -> tembakan tu datang dari dalam kereta itu juga. Motif insiden ni...Wallahualam. Semua dalam pengetahuan tuhan.








Thursday, August 5, 2010

34% pekerja dapat gaji dibawah paras kemiskinan



Study: Almost 34 Per Cent Workers In Malaysia Earning Below Poverty Line
KUALA LUMPUR, Aug 5 (Bernama) -- A study on wages in the country, initiated by the human resources ministry, has revealed that almost 34 per cent of about 1.3 million workers earned less than RM700 a month -- below the poverty line of RM720 per month.

The minister, Datuk Dr. S. Subramaniam, said the National Employment Return study last year stressed on the need for wages to be increased, especially after the ministry discovered that it was difficult to rely on market forces alone.

He also cited the World Bank study which found that the wage trend in Malaysia had recorded only an annual 2.6 per cent growth during the past 10 years, as compared to the increasing cost of living during the same period.

"The government agrees that wages will have to be increased," he told reporters here Thursday.

He said the influx of foreign workers was among several reasons why wages did not increase for the past 10 years.

"Skilled jobs are synonymous with higher wages. However, in many instances, employers do not pay for skills, instead, relying on unskilled foreign workers. This has also largely dampened wage growth,� he noted.

On Wednesday, after closing a workshop on minimum wage, Dr Subramaniam said he would table his ministry�s proposal on a national minimum wage to the Cabinet by October.

At the workshop, there were differing views on the proposal where some felt the implementation of minimum wage would lead to erosion of competitiveness, wage spirals and unable to narrow the gap between the rich and poor in the country, while others felt it would increase productivity and quality of workers.

The minister said, should the government agreed to a minimum wage, new laws needed to be introduced to cover all aspects such as coverage, authority, advisory body, implementation and so on.

There would also be a need to form a national council on minimum wages to ensure the smooth implementation of the minimum wage, he added.

The ministry was expected to complete its report on the national minimum wage in four months before tabling it to the Cabinet, said Dr Subramaniam, adding that his ministry had yet to decide if there should be a national, regional or sectoral minimum wage.

"It is up to the Cabinet to give us the direction...the minimum rate would also have to be worked out."

A poll initiated by the ministry to get feedback on the minimum wage revealed that of the 434 respondents, 76 per cent agreed that the government should implement a minimum wage for all sectors.

-- BERNAMA


hmmmmm pergi kerja balik kerja....gaji yg dapat seolah olah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang....
aku tak mau komen lebih.....