Cari Berita Menarik Di sini!

Saturday, November 13, 2010

UPSR, PMR, SPM.....

UPSR, PMR, SPM....
3 peperiksaan besar utk budak budak Malaysia yg bakal membesar jadi orang, jadi pemimpin masa depan

Budak budak kita dimomok dengan tagline - kena dapat Straight A untuk nampak pandai. Ye ke orang yg dapat straight A ni pandai semuanya? Ramai mungkin la, tapi tak semuanya pandai.

Mak ayah sibuk cari duit siang malam tak berhenti henti (macam la hidup 1000 tahun lagi), untuk hantar anak pergi tuisyen. Tuisyen?? perlu ke utk budak budak ni?

Ada pro dan kontra tuisyen ni. Dulu dulu, masa aku dihantar mak aku ke tuisyen....tu pun tuisyen Bahasa Inggeris - sebab skolah aku dulu, tak de cikgu bahasa inggeris utk mengajar di kelas aku sampai le aku tingkatan 3. Nazak masa tu.....kena la amik tuisyen. Cikgu tuisyen aku tu pun sebelah rumah aku aje. Ngajar aku dari darjah 5 sampai le tingkatan 2.....

Pendapat peribadi aku - tuisyen ni perlu utk menambah kefahaman anak anak - kalau kita tak berkesempatan utk mengajar anak kita sendiri. Tak pandai nak ajar anak?? Belajar lah. Bukan susah nak mengajar ni. Mula mula memang la tergeliat lidah....tapi dah lama lama biasa le.
Tak pandai Matematik la apa la....tu bukan alasan kukuh broooo.....
cuba korang bukak buku budak budak UPSR, PMR, SPM skarang ni....soalan soalan yg korang rasa susahhhhh giler nak dijawab masa kita batas batas usia 17 tahun dulu....macam kacang goreng je nak jawab.....baca la sikit sikit utk refresh balik ingatan kita tu..... DIMANA ADA KEMAHUAN DISITU ADA JALAN....

Duit Jimat, hubungan kekeluargaan lebih rapat, anak lebih respect mak ayah - jadi idola mereka, anak tak yah gi tuisyen, anak dapat lebih masa utk bermain main dengan kawan kawan dan adik beradik.....

Kesimpulannya....bagi aku & wife mampu utk mengajar ilmu kepada anak anak aku...aku akan lakukan. Kalau aku kerja outstation...puan wife akan ambil alih tugas mengajar. Ilmu dunia & ilmu akhirat...sama sama mau jalan.... Tuisyen utk soalan soalan spot?? tak perlu.

p/s - ramai kawan kawan aku yg kureng berjaya score A di sekolah dulu...sekarang ni lebih berjaya dalam hidup berbanding aku.....jadi...sapa kata score straight A tu menjamin masa depan yg gemilang....pokok pangkalnya Rajin atau Malas Berusaha saja......


No comments:

Post a Comment