Cari Berita Menarik Di sini!

Tuesday, March 8, 2011

Soalan soalan untuk YB anda.

Kalau anda diberi peluang untuk berdiskusi dengan YB(Yang Berkhidmat) kawasan anda, dalam forum atau majlis majlis yg dianjurkan, sila jangan segan untuk tanya soalan ini kepada YB anda... tak kiralah samada dia dari BN ke atau PR.

1. Apa tugas utama YB?
2.Berapa peruntukan pembangunan utk kawasan YB?
3. Boleh bagi penyata kewangan / aliran tunai kemana peruntukan itu disalurkan?
4. Sila senaraikan aktiviti aktiviti untuk masyarakat yg telah YB jalankan utk rakyat kawasan YB.
5. Apa perancangan YB utk tahun kehadapan (1 year ahead planning) utk rakyat kawasan YB?

6. Boleh YB terangkan bagaimana YB bawa masalah masalah dan keperluan rakyat dikawasan YB ke pengetahuan kerajaan negeri / pusat? Sila terangkan...

Tak salah, sekalii sekala korang sebagai orang orang muda ni, kasi pucat muka YB YB kita ni...menjawap soalan soalan yg bernas dan berakal. Tanya soalan yg logik dan bernas, jika dijawab dengan longlai...kita sudah tau....something wrong with our YB.....samada dia tak buat kerja atau....... jeng jeng jeng....pau duit.

Jadi, anda sebagai rakyat.... anda adalah bos. Gunakan hak anda sbagai bos... tanya pekerja anda tu (YB la sapa lagi). Kalau pekerja tak boleh jawap, melenting dan marah marah bos... apa yg bos patut buat? lu orang jawap sendiri.

Oh lupa......PM kita tu pun pekerja kita... remember ye... Rakyat is da Boss. Jadi, dia kena la jugak jawap secara jujur dan telus.

- Belanjawan negara....dah berapa tahun defisit? Defisit = belanja melebihi pendapatan.....not good at all.

No comments:

Post a Comment