Cari Berita Menarik Di sini!

Friday, March 26, 2010

Ada berapa ramai jutawan Islam di Malaysia?

Aku ada terfikir bende ni...
dalam Malaysia, ada berapa ramai jutawan dan separa jutawan (yg ada cash money RM500K dan ke atas). Katakanlah ada 10,000 orang (ni main agak agak aje ni)

Skarang kita tengok pulak, di Malaysia ni ada berapa ramai keluarga Islam yg berada di paras bawah kemiskinan tegar- pendapatan bulanan dibawah RM500 sebulan (kita agak agak lagi....10,000 juga)

Kan ke baik kalau boleh buat match making....1 orang kaya ni, ambil 1 keluarga miskin ni, bantu mereka berdikari sampai dapat keluar dari paras kemiskinan ni.
apa lah sangat kalau di infakkan 5% dari jumlah kekayaan yg ada tu kan? 500K x 5% = 25,000.
Wang ini boleh digunakan utk membantu keluarga miskin ni, samada utk memulakan perniagaan, utk buat/baiki rumah dan sebagainya.....

Lagi baik, kalau dengan duit ni, orang orang kaya ni latih orang orang miskin ni utk dapatkan skill (tak kisah la skill berniaga ke, skill jadi welder ke, seni bertukang rumah ke....).
"Kalau kita beri ikan, diorang dapat makan sekali saja, tapi kalau kita beri kail...mereka boleh pancing ikan utk dimakan setiap hari"

Bantu mereka keluar dari kepompong kemiskinan. Kurang rakyat miskin, semakin kurang jurang kemiskinan dalam Malaysia. Semakin kurang jurang kemiskinan, makin kuranglah jenayah rompak dan samun. Sama sama kita bantu membantu.

Kekayaan yg ada pada anda ni, adalah pinjaman dan anugerah dari tuhan. Semua dia pinjamkan saja. Kalau dia nak kasi...sekelip mata dia boleh kasi...kalau dia nak ambil balik....sekelip mata jugak dia boleh buat.

Orang bukan Islam pun boleh aplikasikan apa yg saya tulis ni...boleh bantu orang bukan Islam yg masih miskin

p/s - doa doakan la saya semoga cepat sampai ke tahap tu.....dan saya bertekad nak bantu 1 keluarga utk setiap 2 tahun..... utk keluar dari kepompong kemiskinan.

p/s2 - jangan la kata saya ni rasist or keagamaan pulak....dah dalam Islam sendiri kata....sesama Islam kena tolong sesama umat.... saya nampak cara ni mudah dan agak praktikal...tak luaknye 5% tu....dapat lebih lagi nanti ada la...(kita je yg tak sedar...nikmat tuhan kasi berganda ganda bila kita tolong orang ni....nikmat rasa selamat, nikmat tidur malam tak takut ada perompak, nikmat tak takut kereta kena pecah dan macam macam lagi lah.....silap silap tuhan kasi cash bertambah tambah lagi ada.....)

wallahualam...saya bukan ustaz. saya ni engineer cabuk saje.
Anda kena ada azam utk jadi kaya dan bantu orang lain juga slepas tu. (belum kaya dah bantu orang pun laaagiiiiii bagussss)

No comments:

Post a Comment