Cari Berita Menarik Di sini!

Monday, November 23, 2009

Kisah 4 tahun dahulu

Kisah ni berlaku 4 tahun dahulu. Mungkin kebanyakan kita akan ada kisah sendiri yang tak boleh dilupakan masa nak melangsungkan perkahwinan(atau lebih tepat lagi masa nak nikah). Ini kisah saya.

18/11/2005
masa : tengah malam
lokasi : otw ke Batang kali,KKB....kat jalan Genting Highland- Batang Kali.
sebuah kereta peugeot tengah layan lap....tetiba meter temperature tunjuk overheat.Berasap abis kereta tu. Kereta tu tersadai kat situ....Nasib saya baik... ada kereta tunda lalu tak lama lepas tu. Kereta ditunda sampai ke KKB..kena pau beberapa ratus RM.

19/11/2005
masa : pagi
lokasi : KKB
hantar kereta utk dibaiki, foreman cek sana sini (ingatkan dia reti...last last kita gak yg tunjuk sana sini...sama berhitam tangan sinsing lengan baju). siap je kereta.....kami sekeluarga (emak,ayah n adik sorang) berangkat ke Kedah.

masa : tengah hari
lokasi : RnR kat perak....tapah ke bidor tah.....tak ingat..
kereta peugeot tu skali lagi overheat.....aduhhhhhhh banyak betul halangannya nih

skali lagi, nasib saya baik. Allah nak bantu...ada je orang yg menghulur pertolongan. skali lagi kereta tarik bawak gi foreman kat Bidor/tapah....kali ni kereta tak leh bawak dah....head engine ada crack dia kata. aduhhhhh....macam mana ni. macam mana nak sampai kedah ni...esok lak hari nikah aku...time ni la plak kereta ni nak meragam...slama ni sihat walafiat je. takkan aku nak call kedah dan dengan selambe badak je kata "errr....ayang..kita posponed nikah boleh?, tak leh sampai ontime" mau ada yg amik alih tempat aku kat depan tok kadi tu.



skali lagi, ada orang ngn baik hati sewakan kereta wira dia kat aku....bayar aje lah. yg lagi haru..pakcik tu pun hari tu ada majlis kahwin anak dia.....tapi dia kasi sewa wira dia...aku takmau pikir banyak..amik kunci, sain borang....start kereta..kami pun bertolak ke kedah. keta tu takde aircon(rosak sebenarnya) dan kena plak hujan sepanjang jalan.....fuhhh memang mencabar betul.

masa: tengah malam
baru la sampai Kedah. Tido kat rumah kawan mak kat sana...dan siap siap balik barang barang yg punggah dari kereta peugot ke wira tadi....esok rombongan dari KKB gerak naik bas ke Kedah sampai kul 10 pagi. harap harap diorang sampai tepat pada masanya.

20/11/2005
masa: Pagi
Pagi tu, saya rasa lain macam....rasa apa pun tak tau....tapi bila tengok mak mengalir air mata....saya leh gelakkan dia plak n kata "nape nangis nangis cam budak budak nih.....angah tetap anak mak, dan sampai bila bila akan jadi anak mak....angah ada satu mak je dalam dunia ni yg lahirkan angah"...dah dia tambah hiba lagi.....aiseh...saya silap pilih ayat lah...patut kena wat ayat lawak senario sikit.....

bertolak ke masjih permatang buluh....sampai sana, sorang pun takde lagi....saya n adik saya(aka photographer of the day) posing posing la dulu. hehe
Bila tok imam sampai.....dia borak borak ngn saya, bla bla bla....tapi saya tak berapa dengar apa dia cakap.

Rombongan dari KKB pun dah sampai, yg sebelah perempuan pun dah sampai.....it's time for Nikah. Tok imam terangkan macam macam hal yada yada yada....pastu dia soal baca fatihah etc....n satu tahap, punya la perlahan dia cakap...sampai saya tak dengar (baca: saya ada masalah pendengaran sikit...pekak badak)...boleh la plak mintak tok imam cakap kuat sikit....pakat gelak satu masjid. memang lawak betul.

Nasib baik le masa nikah, tok imam tu cakap kuat....dapat le saya dengar. Skali lafaz, saya sah jadi suami kepada ayang....azizah bahadari.

kembali ke masa skarang
20/11/2008 - kami celebrate ulangtahun perkahwinan kami via SKYPE? tragis betul. merentas benua. saya di mauritania, dia di malaysia.

20/11/2009 - saya di terengganu, dilambung ombak monsun, dia di Kedah.....celebrate via MAXIS??

moral cerita nih - Jangan berhenti berharap. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya
peacelove
Masjid Permatang Buluh

No comments:

Post a Comment